Jak i kiedy można zmienić formę opodatkowania?

8 sierpnia 2022

Dana forma opodatkowania, chociaż początkowo najkorzystniejsza, po jakimś czasie może mieć więcej wad niż zalet dla przedsiębiorcy. Kiedy i jak można zmienić formę opodatkowania?

Do 20 dnia następnego miesiąca po uzyskaniu pierwszych przychodów w danym roku. Typowe zdanie dla ustawy. T.zn. Dla firmy normalnie działającej, od jakiegoś czasu i uzyskującej dochody już w styczniu jest to termin 20 lutego danego roku, na jaki wybieramy formę opodatkowania. Jeśli nasz pierwszy przychód w danym roku będzie w maju, to mamy czas do 20 czerwca. To są przepisy standardowe.

Rok 2022 jest wyjątkowy i formę opodatkowania będziemy mogli zmienić w niektórych przypadkach nawet w momencie rozliczenia rocznego. Ale to już inny temat.

Jakie formy są możliwe do wyboru?

Wśród dostępnych form opodatkowania poza ryczałtem można jeszcze skorzystać z rozliczenia na zasadach ogólnych i podatku liniowego. Żeby dokonać zmian, należy udać się do Urzędu Miasta lub poprzez profil zaufany na stronie CEIDG.

Ubezpieczenie zdrowotne a ryczałt

Składka zdrowotna przy ryczałcie może okazać się niższa, niż przy innych formach opodatkowania. Jej wysokość jest zależna od przychodu i może wynosić od 335,94 do maksymalnie 1007,81 zł miesięcznie. Tak różowo nie wygląda to np. przy skali. Tam przedsiębiorcy płacą nawet czasem po kilka tysięcy, ale oczywiście z korzyścią przy podatku. Więc to nie jest obecnie wszystko takie proste. Często posługujemy się kalkulatorami do obliczania korzyści, a i tak wiadomo, że to tylko prognozy, a rzeczywistość wyjdzie w praktyce. Od 1 lipca przy ryczałcie składkę zdrowotną możemy odliczyć 50% od przychodu.

Co z ulgą dla klasy średniej?

Od początku w temacie tej ulgi więcej było pytań niż odpowiedzi. Ta ulga znika z systemu podatkowego. Jeśli jednak okaże się, że dla kogoś korzystniejszą opcją będzie rozliczenie z tą ulgą, to w tym roku będzie mógł z tego jeszcze skorzystać. Zrobi to podobno za nas Urząd Skarbowy.

Zmiany w odliczeniu składki zdrowotnej

Kolejne zmiany dotyczą możliwości odliczenia składki zdrowotnej. Będą mogli z niej skorzystać ci, którzy wybrali podatek liniowy i ryczałt. Opcja ta będzie niedostępna dla osób, które korzystają z rozliczenia na zasadach ogólnych. Osoby, które rozliczają się na zasadzie podatku liniowego, będą mogły obniżyć koszty o maksymalnie 8700 zł rocznie. Osoby na ryczałcie odliczają 50% składki zdrowotnej.

0 komentarzy

Wyślij komentarz